Samochody w rajdach F1

sf1Auta Formuły 1 to specyficzne pojazdy o otwartym nadwoziu, kołach wystających ponad profil kokpitu, które spełniać muszą ścisłe regulacje FIA. Bolid, bo taką nosi nazwę ten samochód, to nie lada wyzwanie dla projektantów i mechaników. # Aby udoskonalić konstrukcję, bolidy spędzają setki godzin w tunelach aerodynamicznych, co generuje kolosalne koszta związane z badaniami, testami i rozwojem technologicznym. Integralną częścią takiego pojazdu jest jego silnik. Z przodu przymocowany jest do niego kokpit bolidu, natomiast z tyłu skrzynia biegów oraz tylne zawieszenie, ze strukturami zderzeniowymi. Cały czas konstruktorzy pracują nad zmniejszaniem silnika, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa kierowców. FIA narzuciła również obowiązek ograniczenia obrotów silnika do 18 000 obr./min. Dziś projektem silników do F1 zajmują się takie firmy, jak: # Ferrari, Mercedes, Renault czy Cosworth. Kolejne modyfikacje silników maja prowadzić do wzrostu ich żywotności. W Formule 1 pojazdy wyposażone są w półautomatyczną, sekwencyjną skrzynię biegów. Jest tu maksymalnie siedem biegów z jednym wstecznym. Tak skrzynia biegów musi wytrzymać cztery wyścigi GP. Współczesne bolidy uzyskują najlepszy docisk do podłoża. Zmniejsza to poślizg kół, a zwiększa efektywność ich mocy na podłoże. Zapobiegać ma to również szybkiej utracie prędkości przyspieszenia. Każda część nadwozia jest w ten sposób projektowana. Taka precyzyjna aerodynamika, podnosi o 80% przyczepność auta, pozostała reszta pochodzi z opon. Bolidy są konstruowane z kompozytu włókna węglowego lub bardzo zbliżonych lekkich materiałów, aczkolwiek niezwykle kosztownych w produkcji. # Masa takiego bolidu sumarycznie nie może wynosić mniej niż 620 kg (łącznie z kierowcą, płynami, gaśnicami itp.). Paliwo do bolidów, jest specjalnie przygotowane na potrzeby F1. Nie można go niczym ulepszać, toteż każda stajnia przechodzi test paliwa przed startem. Opony pojazdów F1 od 2009 roku to znowu tzw. slicki. To właśnie one zapewniają doskonałą przyczepność do podłoża na suchej nawierzchni. Zmniejszono do 245mm szerokość kół przednich. Opony są wykonane z miękkiej gumy, co również zwiększa przyczepność do podłoża. Aby zmniejszyć temperaturę kół z tej powyżej dozwolonych 95 °C, kierowcy zaczynają jechać charakterystycznym zygzakiem. Dodatkowymi zabezpieczeniami objęto układy hamowania. Wykonane z włókien węglowych tarcze hamulcowe, dozwolone używanie dwóch klocków hamulcowych. Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa, przypinające kierowcę w kokpicie, do fotela, które wraz z systemem HANS chronią kręgi szyjne podczas kolizji. W każdym bolidzie kierownica jest wyjmowana, w celach bezpieczeństwa. Współczesne bolidy osiągają prędkości powyżej 330 km/h.



Ile można zaoszczędzić na instalacji LPG?
Montaż w samochodzie instalacji gazowej przez wiele lat był słusznie uważany za najlepszą metodę oszczędzania na kosztach jego eksploatacji. Niewielkie koszty gazu w porównaniu z dużymi cenami benzyny mówiły jasno, że na gazie warto jeździć. Czy to się zmieniło? Instalacja LPG...
Bal transportu
Najlepszy czas imprezy ślubne to okres od maja do października od tego czasu troszkę sytuacja ta stopuje tempa, ale również nie można rzec, że zamiera. Przygotowywania wesel to coś, co się opłaci jednostkom udostępniającym salę weselną. Jest to dla nich złoże zysków odpowiednio...
Rehabilitacja kierowcy busa
Rehabilitacja korzysta od dawna z innowacyjnych źródeł, które pozwolą na zdynamizowanie procesów naszego leczenia jak i na samo powiększenie ich skuteczności. W dzisiejszej dobie biostymulacja laserowa jest niewątpliwie jedną z bardziej frapujących metod leczenia, która wywołuje...