Samochody w rajdach F1

sf1Auta Formuły 1 to specyficzne pojazdy o otwartym nadwoziu, kołach wystających ponad profil kokpitu, które spełniać muszą ścisłe regulacje FIA. Bolid, bo taką nosi nazwę ten samochód, to nie lada wyzwanie dla projektantów i mechaników. # Aby udoskonalić konstrukcję, bolidy spędzają setki godzin w tunelach aerodynamicznych, co generuje kolosalne koszta związane z badaniami, testami i rozwojem technologicznym. Integralną częścią takiego pojazdu jest jego silnik. Z przodu przymocowany jest do niego kokpit bolidu, natomiast z tyłu skrzynia biegów oraz tylne zawieszenie, ze strukturami zderzeniowymi. Cały czas konstruktorzy pracują nad zmniejszaniem silnika, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa kierowców. FIA narzuciła również obowiązek ograniczenia obrotów silnika do 18 000 obr./min. Dziś projektem silników do F1 zajmują się takie firmy, jak: # Ferrari, Mercedes, Renault czy Cosworth. Kolejne modyfikacje silników maja prowadzić do wzrostu ich żywotności. W Formule 1 pojazdy wyposażone są w półautomatyczną, sekwencyjną skrzynię biegów. Jest tu maksymalnie siedem biegów z jednym wstecznym. Tak skrzynia biegów musi wytrzymać cztery wyścigi GP. Współczesne bolidy uzyskują najlepszy docisk do podłoża. Zmniejsza to poślizg kół, a zwiększa efektywność ich mocy na podłoże. Zapobiegać ma to również szybkiej utracie prędkości przyspieszenia. Każda część nadwozia jest w ten sposób projektowana. Taka precyzyjna aerodynamika, podnosi o 80% przyczepność auta, pozostała reszta pochodzi z opon. Bolidy są konstruowane z kompozytu włókna węglowego lub bardzo zbliżonych lekkich materiałów, aczkolwiek niezwykle kosztownych w produkcji. # Masa takiego bolidu sumarycznie nie może wynosić mniej niż 620 kg (łącznie z kierowcą, płynami, gaśnicami itp.). Paliwo do bolidów, jest specjalnie przygotowane na potrzeby F1. Nie można go niczym ulepszać, toteż każda stajnia przechodzi test paliwa przed startem. Opony pojazdów F1 od 2009 roku to znowu tzw. slicki. To właśnie one zapewniają doskonałą przyczepność do podłoża na suchej nawierzchni. Zmniejszono do 245mm szerokość kół przednich. Opony są wykonane z miękkiej gumy, co również zwiększa przyczepność do podłoża. Aby zmniejszyć temperaturę kół z tej powyżej dozwolonych 95 °C, kierowcy zaczynają jechać charakterystycznym zygzakiem. Dodatkowymi zabezpieczeniami objęto układy hamowania. Wykonane z włókien węglowych tarcze hamulcowe, dozwolone używanie dwóch klocków hamulcowych. Sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa, przypinające kierowcę w kokpicie, do fotela, które wraz z systemem HANS chronią kręgi szyjne podczas kolizji. W każdym bolidzie kierownica jest wyjmowana, w celach bezpieczeństwa. Współczesne bolidy osiągają prędkości powyżej 330 km/h.



Miałeś awarię? Dzwoń po pogotowie samochodowe!
Korzystanie z usług Pogotowia Samochodowego Wrocław jest bardzo korzystne, zwłaszcza jeśli mieszkasz w rejonie, zasypywanymi corocznie dużą ilością śniegu. Co roku zimy przynoszą niespodziewane i gwałtowne burze śnieżne, z obfitą ilością opadów, w wyniku tego samochody są...
Rezerwacja noclegów we Wrocławiu
Dysponując określonym budżetem na nocleg, nie zawsze powinniśmy zgadzać się na mało komfortowe np. schroniska młodzieżowe. We Wrocławiu bardzo dobrze rozwinięte są też hostele, w których odszukamy już oferty noclegu już od 30 złotych za dobę. Tak atrakcyjna cena, oznacza nie tylko...
A gdyby tak formalności związane z kolizją drogową załatwił za nas ktoś inny…

Niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. To najczęstsza przyczyna niegroźnych kolizji drogowych, w której najbardziej poszkodowani są kierowcy, którzy jechali ostrożnie i...